Postcrossing…

Sinds ik mijn blog geopend heb lees ik ook bij andere bloggers mee. Het leuke hiervan, naast tijdverdrijf , is dat je ook andere tips en ideetjes op doet. Zo is menig blogger bezig met het versturen van (echte) ansichtkaarten naar onbekenden personen ergens op de wereldbol. Zodra de persoon in kwestie de kaart ontvangen heeft moet hij deze registreren op een site door middel van een op de kaart geschreven code zodat het adres van de verzender vrij gegeven wordt en iemand anders daar weer een kaart naar toe kan sturen. Dit gebeurd at random en er is naar mijn weten geen invloed op uit te oefenen. Dit hele traject wordt geregeld via postcrossing, zie de website voor meer info www.postcrossing.com . Het inschrijven is gratis, het versturen van de kaart komt voor eigen rekening.

Ik ben gek op het krijgen van post dus leek het mij een super leuk idee om kaartjes van onbekenden mensen uit de meest vreemde oorden van de wereld te mogen ontvangen. Ook ik schreef mij in en maakte een profiel aan op de website.

Als nieuw lid is het mogelijk om vijf adressen tegelijk aan te vragen. Dit aantal zal in de loop van de tijd uitgroeien naar meer. Maar vijf was voor mij wel voldoende om eerst maar eens kennis te maken met het systeem. De eerste twee personen die ik toegewezen kreeg hadden een mooi profiel aangemaakt. Hierin was niet alleen te lezen wie ze waren en waar ze vandaan kwamen maar ook wat voor soort kaarten ze het liefst en welke ze het liefst niet wilde ontvangen.  Ook stond er in vermeld wat voor soort boodschap er achter op de kaart moest komen te staan voor het geval je inspiratieloos mocht zijn. Er wordt dus meer van je verwacht dan enkel “Groetjes …” Een handige tip, die ik ook direct op mijn profiel heb geplaatst.

Mijn eerste kaart was bestemd voor een 16 jaar oude jongen uit Polen. Hij wilde graag een kaart met bruggen of iets uit het leger. Ik heb stad en land afgezocht naar een kaart met een brug. Uiteindelijk heb ik deze bij een internet shop gevonden waar ik tevens een lading andere kaarten, voorzien van klompen, molens en groetjes uit Holland, heb ingeslagen. Voorlopig kan ik even vooruit.

Inmiddels zijn we een aantal dagen verder en mijn eerste vijf kaarten zijn de deur uit. Het was even verzinnen wat ik achterop de kaart moest schrijven. Gelukkig hadden ze allemaal wat tips in hun profiel achter gelaten en uiteindelijk had ik nog ruimte te kort. Gisteren kreeg ik al bericht dat mijn eerste twee kaartjes ontvangen waren. En de ontvanger uit Polen was erg blij met zijn “bruggen” kaart. Het is nu wachten tot de andere ontvangers uit Rusland, Amerika en Belarus hun kaartje hebben geregistreerd zodat mijn adres vrij gegeven kan worden. Ik ben heel benieuwd hoe mijn, nog te ontvangen, kaartjes er uit zullen zien, van wie ik ze mag ontvangen en wat er op de achterkant staat…

 

I’ll keep you posted…

 

 

16 gedachtes over “Postcrossing…

  1. Allereerst bedankt voor je reactie op mijn eigen blog!

    Leuk idee dat postcrossing, kende het nog niet!
    Ik zie dit als een leuk idee om volgende week met mijn klas te gaan doen!

    Succes met het ontvangen van je kaarten van anderen!

  2. Graag gedaan 🙂
    Ik heb op een forum (volgens mij ook van postcrossing) gelezen dat meerdere scholen hier aan mee doen. Erg leuk, zeker voor de aadrijkskunde les (ik heb geen idee wat de leeftijd is van de schoolgaande kids?)
    Laat nog even weten waar jullie eerste kaart naar toe is gegaan…

    • Niet alleen de lessen aardrijkskunde, maar ook Engels en ICT komt om de hoek kijken!
      Kids zijn 10-11 jaar (groep 7). In de klas zijn 5 groepjes, elk groepje verstuurt een kaart . Ze gaan eerst een verhaaltje in het Nederlands schrijven, morgen (met wat hulp) vertalen in het Engels.

      Aan het einde van de dag gaan ze op de post richting Taiwan, Oekraine, Rusland, Canada en de VS!!!

    • Volgens mij was ik om na het lezen van je blog 🙂 Ik heb ook de gratis kaarten besteld. Dat was toch via jou? Ik ben zelf ook heel benieuwd. Inmiddels zijn er nu vier kaartjes nog onderweg. Ik hoop spoedig te lezen dat ze zijn aangekomen 🙂

  3. @ Lady81: En? Al ingeschreven?

    @ Hans: Ik heb ook penvriendinnen gegad. Ik schreef met een meisje uit Suriname en met een meisje uit Oostenrijk. Erg leuk!

    @ Yvonne: Er komt binnenkort een up-date 🙂 Het is echt heel grappig. De laatste twee weken heb ik al verschillende kaartjes mogen ontvangen.

  4. Pingback: Amerika, Moskou, Taiwan, Duitsland en zelfs Nederland. « Deborah Hamar

Laat gerust een berichtje achter...

