Dat kun je best…

Inmiddels ren ik alweer een paar weken rond op mijn nieuwe shoes en we zijn al aardig aan elkaar gewend. Dat ging niet zomaar want de eerste week heb ik last gehad van de onderkant van mijn voeten en van mijn scheenbeen. Even was ik bang dat ik, ondanks een loopanalyse, zomaar wat  aangesmeerd had gekregen. Maar aangezien ik een doel voor ogen had, en nog steeds heb, besloot ik door te gaan met hardlopen en het de weken daarop gewoon wat rustiger aan te doen. Dit hielp aanzienlijk. Mijn voeten waren blijkbaar niet gewend aan mee verende en zachte schoenen.

Ook mijn GPS horloge is een grote aanwinst. Zeker de neuroot in mij is er erg blij mee. Wat een prachtig ding. Hij meet zo’n beetje alles wat ik wil. En het leuke is dat ik, zodra ik weer thuis ben uiteraard, op internet mijn route ook nog eens terug kan zien en vol trots aan vriendlief mijn afstand en snelheid kan tonen (zonder te sjoemelen !!)

Mijn neef had ook in de gaten dat ik braaf drie keer in de week mijn rondje liep en vroeg mij om samen met hem en ons “marathon nichtje” mee te gaan naar de atletiekvereniging waarvandaan ook een paar keer per week de loopgroepen vertrekken. De verschillende groepen bestaan uit wedstrijdlopers tot recreant, van sprinters tot lange afstand lopers. Neef en nicht trainen al enige tijd bij de recreanten. Dat dit de recreantengroep was voor de middellange afstanden was mij niet bekend (wedstrijden van 5 tot 30 km). Daar kwam ik later pas achter…

Na een paar keer nee gezegd te hebben, mijn tijd is niet zo snel als die van jullie, ik houd jullie tempo niet vol, ik durf niet…  verzekerde mijn neef mij dat er met mijn tempo niks mis was, ik kon pauzeren wanneer ik wilde en ik verder niet zo moest piepen… Na nog een gesprek met mijn nichtje die mij het zelfde verzekerde als mijn neef besloot ik een proeflesje mee te doen.

Wat voor soort mensen doen hier aan mee? Wat moet je verwachten van een training? Kan ik het echt wel volhouden? Vragen waar ik vrij snel een antwoord op kreeg. Met een mannetje of 30 was de groep flink aan de maat. De leeftijd varieerde van begin 20 tot halverwege de 60. Met een fartlek-achtige loop was de training best pittig te noemen. Het begon met twee kilometer warm lopen in een tempo dat mij beviel. Daarna een goede warming-up gevolgd door wat loopoefeningen. De spieren waren opgewarmd dus kon het feest beginnen. Er werd een parcourtje uitgezet waarbij je afwisselend langzaam en snel moest lopen. Dit 20 minuten lang. Na een korte pauze kregen we een tweede opdracht. Net toen ik dacht al mijn kruit verschoten te hebben. Dijkje op in een snel tempo, dijkje af in een rustig tempo. “Je spieren moet je gaan voelen zodra je bijna boven bent” galmden het van beneden. Ik voelde ze echter toen ik nog geen kwart van het dijkje gehad had. Maar de tijd vloog aangezien mijn nichtje bleef praten en ik hierdoor aardig wat afleiding had. Voordeel van het trainen in een groep, je geeft minder snel op.

Na een minuut of vijftien zat ook deze oefening erop en in een rustig tempo liepen we naar de volgende locatie. Daar kregen we de opdracht om in drietallen een estafette race te houden. Ook hier werd er op houding en looptechniek gelet. Gelukkig klonk na vier minuten het fluitje wat betekende dat de training er opzat. Ik stopte de tijd van mijn horloge en zag dat ik over heel de avond negen kilometer gelopen hadden. Bijzonder aangezien ik thuis niet verder loop (of kom) dan vijf. *blij* Mij werd tevens verteld dat er gemiddeld rond de 10 tot 12 kilometer per training gelopen wordt. Hoe sneller je loopt hoe meer km’s je uiteraard maakt.

Eenmaal terug op de vereniging volgden er nog een cooling-down en wat buikspieroefeningen. Dankbaar pakte ik het flesje water aan dat mijn nichtje mij voorhield. Die had ik nu wel verdiend!

Advertenties

29 gedachtes over “Dat kun je best…

  1. Leuk! Mijn opa hamert er ook altijd op dat ik eens bij een lopersgroep moet kijken, maar ik vind het juist fijn aan hardlopen dat ik zelf kan bepalen wanneer en hoe ik loop. Iedere zaterdag een les lijkt me dus niets, maar het klinkt wel leuk.

    Je horloge bevalt dus? Niet te groot/te los/te klein/onnauwkeurig/etc? Ben benieuwd!

    • Dat is één nadeel inderdaad. Het fijne van lopen vind ik dat het op ieder moment kan en je er verder niemand bij nodig hebt. Door lid te worden van een groep verplicht ik mijzelf om te gaan en ben aan de ene kant bang dat dan de lol er af gaat. Inmiddels ben ik er achter dat ze meerdere dagen trainen dus als één dag mij niet uit komt zou ik nog mee kunnen doen met een andere dag. Daar komt bij dat je maar lid bent voor een kwartaal. Dus je kunt zo ook weer stoppen.

      Mijn horloge bevalt erg goed. Binnenkort volgt er een blogje denk ik.

  2. Petje af, hartstikke goed! En in zo’n groep kun je het ook mooi volhouden.
    Die schoenen, het is best belangrijk dat ze goed zitten. Een half jaar geleden kocht ik ook nieuwe running shoes bij een deskundige winkel. Toen bleek dat ik na een loopanalyse last had van overpronatie (enkels slaan naar binnen). De nieuwe schoenen werden hierop aangepast. Thuis gekomen bleek dat ik ‘slipte’ in de schoenen. Ik kreeg niet voldoende grip en liep verkrampt om houvast te verkrijgen. Weer terug naar de winkel (andere medewerker) en toen bleek dat de schoen te breed was voor mijn voeten en ik had een maat te groot meegekregen … hm, hoezo deskundig? Gelukkig heb ik nu een paar goede schoenen, maar wennen is het sowieso 🙂

    • Balen dat de schoenen eerst niet goed liepen… Je gaat er vanuit dat alles goed word aangemeten. Voelde je daar in de winkel niets van dan? Ik heb echt heel erg getwijfeld tussen twee paar. En toen ik thuis kwam baalde ik dus wel een beetje dat ik de “normale” kleur schoenen niet genomen had omdat ik mijn voeten en schenen zo erg voelde. Had ook niet verwacht dat ik zo moest wennen. Maar gelukkig lopen ze nu goed en ben ik er ook erg blij mee.

      • Tijdens het passen van de schoenen wordt geadviseerd om (als test) er een stukje mee buiten te gaan lopen. Maar dat is maar een paar minuten. Terwijl ik normaal een dik half uur loop en dán voel je pas echt of schoenen al dan niet goed zitten. Maar het duurt sowieso eventjes voordat je aan nieuwe schoenen bent gewend. Nu gaat het goed, net zoals bij jou 🙂

  3. Cool,….lijkt me ook nog wel leuk, maar zolang Chattheo mijn hulp nodig heeft, is zo’n vaste uren niet goed, maar ik ben ervan overtuigd dat je beter traint in groep!! Je gaat daar heel snel resultaat van hebben!!

    • Dat mag ik hopen van wel 🙂 Wat resultaat betreft dan.
      Haha Chattheo. Ik moest even in de “rolverdeling” kijken wie hij ook alweer is… Ach, als ie wat ouder is loopt ie met je mee. Uk vraagt er hier ook steeds naar…

  4. Een loopgroep heeft voordelen en nadelen, lijkt me inderdaad. Het is gedaan met je rust, maar je krijgt er wel motivatie in de plaats 🙂 Ga je het nu vaker doen?

    • Ik ben pas één keer mee geweest maar heb in de planning staan om vaker mee te gaan. Ik kan helaas niet de twee keer in de week die de groep wel gaat. Heb nog meerdere bezigheden. Maar denk dat één keer in de week ook wel voldoende is. Zo kan ik de rest van de week zelf aanmodderen op een tijd en dag dat het mij het beste uit komt. Het moet wel leuk blijven natuurlijk. 🙂

Laat gerust een berichtje achter...

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s