Gezonde gewoontes…

Het lukte maar niet om mij te houden aan de doelen die ik mijzelf had opgelegd. Na een paar keer haakte ik af, verzon weer nieuwe of vergat ze gewoon. Maar als je strakker in je vel wilt komen te zitten, een betere conditie wilt krijgen en nu een keer zonder blessures een 10 km uit wilt kunnen lopen dan moet je daar toch echt iets voor doen en voor laten. Ook verdiepte ik mij, al eerder, in het paleo dieet. Dit sprak mij, in combinatie met bovengenoemde doelen heel erg aan. Maar ook hier het zelfde verhaal…

Na het lezen van een artikel in de Runner’s World over gezonde gewoontes, besloot ik daar aan mee te doen. Niet je einddoel moet het streven zijn maar de gehele weg ernaar toe!! Iedere keer wanneer je gezond eet of gesport hebt ben je goed bezig. Door van iets een gewoonte te maken kun je bepaalde zaken makkelijker vol houden. Maar voor iets tot je “gewone takenpakket” behoort zullen ze eerst een aantal maal herhaalt moeten worden. En flink ook. Omdat doelen op langer termijn gedoemd zijn te mislukken plande ik voor mijzelf vier weken in.  Ik bedoel, wat zijn nu vier weken? En wanneer je zegt dat het maar één maand is, klinkt het helemaal niet zo veel.

In vier weken tijd moet ik van mijzelf een aantal stappen doorlopen. Dit allemaal bijhouden en/of afvinken in een kort dagboek. Na vier weken kijken of het verlengd kan worden, of dat ik iets moet bijstellen. Ik bedacht dit plannetje tijdens de vakantie, waar ik geconfronteerd werd met mijn, toch wel, lage conditie en de hoeveel Boor om de botten… Ik kon niet wachten om te beginnen en dat terwijl ik nog met vakantie was. Dit enthousiasme verbaasde bij enigszins. Maar motiveerde mij wel om er iedere dag even mee bezig te zijn.

Ik bedacht wat ik in een week wilde gaan ondernemen en wat minimaal vier weken vol te houden was. Ik wilde meer bewegen en gezonder eten. Naast drie maal per week hardlopen doe ik mee met de 30day challenge squat en planken. Kocht ik een springtouw (jeetje dat is zwaar!) en wil onze roeimachine vaker gaan gebruiken. Vriendlief bood aan de (kick)box technieken wat aan te scherpen om daarmee de schouder spieren te trainen en zoonlief wilde mij privéles voetballen geven. Want, zo zei hij, na een weekje ballen op het strand schijn ik daar best aanleg voor te hebben. Hihi…

Mijn waterfles gaat overal mee naar toe, aangezien ik veel meer moet drinken en ook met het eten ben ik nu iets kieskeuriger. Heb ik hier echt wel trek in? Is het nodig? Kan dit ook zonder saus? Er ligt veel meer fruit op te plank en ik ben gestopt met het toevoegen van suiker in mijn thee. Het Paleo dieet komt hier ook om de hoek kijken. Hoe meer ik hier mee bezig ben, hoe meer uitdaging ik hier in zie. Zeker toen ik er achter kwam dat een aantal collega’s ook het roer hebben omgegooid. We houden elkaar enthousiast.

Er komt zeker een vervolg op dit blog. Kijken of het mij gelukt is niet te kijken naar alleen maar het einddoel, maar naar de op zichzelf staande activiteiten. En natuurlijk kijken of het mij gelukt is van deze gezonde bezigheden, gezonde gewoontes te maken.

Keep you posted!!

Advertenties

44 gedachtes over “Gezonde gewoontes…

  1. You go girl! Lekker met gezonde dingen bezig zijn voelt gewoon goed…dus het moet vol te houden zijn. Tenminste dat hoop ik zelf haha

    • Thnx Ingrid.
      Ik vind ze, alleen ei en banaan, ook niet echt smakelijk. Maar inmiddels ben ik er achter hoe ik ze eetbaar kan krijgen.
      Terwijl ik het ei flink kluts gooi ik daar diverse kruiden door. Cayennepeper, gewone peper, tijm of provencaalse kruiden, snufje kaneel. En ik bak spek en pijnboompitten mee. Ik kan je zeggen dat het dan een stuk beter smaakt.
      Je zou anders ook de wrap van ei eens kunnen proberen. Daar kun je echt alles wat jij lekker vindt in en op gooien 😀

    • Dank je wel!! En welkom op mijn blog.
      Daarom maak ik de drempel om het makkelijk op te geven wat hoger door er over te bloggen en het op FB rond te bazuinen. Jullie positieve reacties zijn ook zeer motiverend. 😀

  2. Succes! Ik was op 2 januari weer begonnen (niet met paleo, maar met mijn eigen versie), en dan inderdaad gericht op een blijvende veranderde levensstijl. Sommige gewoontes zijn inmiddels wel blijvend veranderd, maar ik zit nu wel weer op het punt dat ik weer wat strenger voor mezelf moet zijn 😉

    • Hoi Bettine. Daar zal ik ook ongetwijfeld last van gaan krijgen. Zeker als je een gezin hebt waarvan niet iedereen mee wil doen met je (tot nu toe) nieuwe levenswijze haha.
      Een kwestie van volhouden en uiteindelijk zal het “normaal” worden.
      Jij ook succes 😀

  3. Sinds anderhalf jaar ben ik gestopt met het eten van suiker, en ik voel me er stukken beter door. Ik heb cvs/me en door met suiker (en snelle koolhydraten) te stoppen, heb ik geen suikerpieken meer. Die veroorzaakten de ergst moeheid. Voorheen was sport de rode draad in mijn leven (naast mijn man, kind en konijn 🙂 ) dus ben ik maar overgestapt op schrijven.
    Via Ingrid kwam ik op jouw blog. Ik vind je layout mooi. En je schrijft prettig. Ik kom beslist vaker!
    Groetjes Kakel

    • Fijn om je reactie te lezen, en natuurlijk welkom op mijn blog. Dank je wel voor je mooie compliment. 😀
      Kun je nagaan wat suikers met je kunnen doen. Ik heb daar nooit bij stil gestaan en met mij een heel hoop andere mensen niet. Heb jij het roer toen radicaal om gegooid of heb jij het beetje voor beetje afgebouwd?

  4. Gewoontes zijn idd moeilijk aan te leren of te veranderen. Ik ga ook weer op de gezonde toer en mijn eerste stap was om geen calorieën meer te drinken. Stap voor stap bouw ik het op. Rigoureus omgooien kan ook, maar dat werkt niet altijd voor mee heb ik geleerd. Heel veel succes! You can do this!

    • Hoi Anita.
      Thnx voor je leuke reactie! 😀
      Het roer ineens omgooien zou misschien wat makkelijker zijn wanneer je dit alleen zou doen. Maar met een gezin die er niets voor voelen is dat toch wat lastig. Ik doe het nu net als jij, stukje bij beetje. Maar alles wel bewust.

  5. Leuk om op die manier een uitdaging aan te gaan. Vind ik zelf ook altijd leuk om te doen. Niet dat ik het altijd volhoud, verre van dat, maar uiteindelijk verleg ik toch altijd weer een grens. Succes!

    • Inderdaad Regina. Grensverleggend bezig zijn. Niet op de skipiste in dit geval, maar in de keuken haha… Zo eet ik nu al veel meer groenten. En ik vind het nog lekker ook 😀 Die grens ben ik inmiddels al over.

  6. Veel succes!!
    Ik had mij hier ook voorgenomen om gezonder te leven, meer water te drinken, meer sporten… enkel het laatste lukt… Ik vind het zo moeilijk om gezond te leven… er valt zoveel lekkers te eten… misschien ooit geraak ik wel gemotiveerd.

  7. Succes er mee. Had toevallig ook net besloten om weer eens wat gezonder te eten. Mijn fruit ligt de laatste weken veel te lang en iedere keer verjaardagen en feestjes is ook niet bevorderlijk. Blijft moeilijk.

  8. Dat is inderdaad de weg naar succes: het grote doel opdelen in kleine subdoelen. En ze allemaal heel concreet maken, dus niet ‘meer bewegen’, maar ‘3 keer per week een half uur wandelen’, of ‘elke dag 8 glazen water’. Go go go!! 🙂

  9. Ik juich jouw gezonde levensstijl alleen maar toe, maar over het Paleodieet valt wel iets te zeggen… Ik zou als ik jou was toch goed opletten welke voedingsstoffen je wel of niet binnen krijgt, want het is niet zo gezond als wel beweerd wordt. Al zullen velen dat van mijn dieet ook zeggen natuurlijk. Persoonlijk vind ik voldoende voedingsstoffen binnen krijgen wel het belangrijkste. Met Paleo heb je dat niet altijd.

    Verder ga ik nu stil aan de zijlijn met jou zitten meejuichen voor de goede voornemens en een goede afloop!

    • Thnx voor je reactie. 😀
      Vind het wel leuk om de verschillende reacties over Paleo te lezen. Ook op FB zijn er diverse voors en tegens genoemd. Weet je, er zijn zoveel stromingen in dit soort diëten (of manier van leven net hoe je het noemen wilt.) Dat ik er mijn eigen stroming van heb gemaakt. De basis is Paleo vind ik erg fijn. Maar ik eet wat ik lekker vind. Dus wees gerust, ik krijg genoeg (meer dan genoeg) voedingsstoffen binnen 😉

      • Ik ben gek op doen wat je zelf aangenaam vindt! En zeker op eten wat je lekker vindt! Ik lees wel eens wat van wetenschappelijke dingen over voeding, vandaar de opmerking. Maar je merkt gauw genoeg aan hoe je je voelt wat werkt 🙂

  10. Oeh! Die vier weken vind ik een super-idee! Ik wil, na alle vrije dagen (lees: lang opblijven, wijntjes, toastjes brie en zo) ook weer wat gezonder doen. Dat kan ik best! Vier weken (om mee te beginnen ;-))

  11. Pingback: Mission Accomplished… | Deborah Hamar

  12. Pingback: Alleen voor vroege vogels… | Deborah Hamar

Laat gerust een berichtje achter...

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s