101 doelen…

Van de week was ik, tijdens een paar loze minuten op de zaak, mijn privé map aan het opschonen. Naast foto’s, declaraties en wat verouderde contracten stond er ook nog een mapje met “blog”. Ik heb enige tijd terug mijn blog-gerelateerde documenten naar een externe harde schijf verhuisd. Maar was blijkbaar deze op de zaak helemaal vergeten. Ik kwam er al snel achter dat het mijn aller eerste blogjes waren die ik in mijn oldschool Hyves-periode geplaatst heb. Waar het bloggen voor mij uiteindelijk ook begonnen is. Van af en toe een verhaaltje naar complete vakantieverslagen. De regelmaat van het bloggen is pas echt begonnen toen de hype: 101 doelen in 1001 dagen voorbij kwam. Ook wel bekend als: Day Zero Project.

Ik was al helemaal vergeten dat ik hier ooit aan mee gedaan had. Voor de bloggers bij wie dit fenomeen onbekend is, wat mij sterk lijkt omdat half bloggend Nederland zo aan zijn blog gekomen is… : Plan een aantal realiseerbare doelen (een stuk of 101) uitgesmeerd over een langere periode (een dag of 1001). De eerste vijf doelen op de lijst waren voor menig deelnemer hetzelfde:

1. Leg 5 euro opzij voor ieder behaald doel.
2. Gebruik dit geld aan het einde van het project om wat leuks te doen.
3. Inspireer iemand anders om ook met een Day Zero Project te beginnen.
4. Minstens 1x per maand een blog schrijven over dit project.
5. Maak van ieder behaald doel een foto (voor zover dit mogelijk is).

Ik opende dit blog en nam de lijst, die ik toen met zorg had samengesteld, van begin tot einde door. Blijkbaar vond ik 101 doelen wel erg optimistisch en kwam ik niet verder dan 55. Hilarisch om te lezen wat mijn doelen waren. Zoals koop een kamerplant en houd hem minimaal een half jaar in leven (geen vetplant!) Nog leuker om te zien dat een aantal doelen ook daadwerkelijk behaald zijn. Zoals de vakanties naar Oostenrijk, Zwitserland, Parijs en Rome. De schilderijen voor in het trapgat en mijn verjaardag die ik toen uitgebreid gevierd heb. Mijn maag kneep even samen toen ik zag dat er ook een aantal doelen met mijn ouders op de lijst stonden. Doelen niet aanbod zijn gekomen en ook nooit meer zullen komen.

Ook staan er doelen op waaraan ik begonnen ben, maar die nog onafgemaakt ergens in huis rondzwerven. Een cursus verhalen schrijven en een nieuwe taal leren zijn hier een voorbeeld van. Dingen die ik eigenlijk nog steeds graag zou willen doen. Mijn gezondheid kwam ook toen al aan bod, want ik wilde minderen met suiker, meer water drinken en meer fruit eten. Dingen die ik nu nog steeds doe. Een doorlopend doel was het vertrouwen winnen van Groene Draak. Ik denk dat ik daar het meeste trots op ben. Want als ik zie wat ik met hem inmiddels bereikt heb!! Doelen op deze lijst hebben mij daadwerkelijk aan het denken en in actie gezet.

Voor mijn laatste doel heb ik nooit 5€ opzij kunnen leggen. Niet omdat het niet meer kan. Maar omdat het nooit gelukt is. Ik heb het echt wel geprobeerd. Uren heb ik doorgebracht met zoeken in het weiland maar nooit heb ik hem kunnen vinden. Daarom ga ik mijn best doen om dat doel dit jaar toch af te kunnen vinken. Doel nr. 55:  “Vind een klavertje vier!” 

14 gedachtes over “101 doelen…

  1. Een klavertjes vier zoeken heeft volgens mij geen zin het werkt pas als je hem onverwacht vindt ;)…….als je er in gelooft tenminste. Heb er ooit een gevonden en jaren gedroogd in een agenda gehad maar toch weer verloren. Zonder dat ook gelukkig geworden.

  2. Ah ja, Hyves…MySpace, heb je dat ook nog gedaan? Op een gegeven moment ging iedereen naar Bloglovin of WordPress. Ik ben meteen naar WP gegaan. En nu is het vloggen ineens een trend. Best interessant om zo de veranderingen mee te maken 🙂
    Ga je je doelenlijst nog nieuw leven inblazen?

    • Myspace heb ik niet gehad. Wel MSN, maar dat was nog voor Hyves. En heel ver daarvoor was het ICQ…
      Nee, mijn doelenlijst is geweest. Ik heb inmiddels voldoende andere uitdagingen. Hoewel ik daar ook wel een complete lijst van kan maken als ik alles onder elkaar zou zetten haha.

      • Was MySpace niet van MSN dan? Maakt ook niet uit 😉
        Hahaha, heel herkenbaar hoor! Ik plan tegenwoordig zelfs alles in, zodat ik weer eens wat af krijg van al die ideeën. Te veel leuke dingen en te weinig uren in een dag. Zucht. Soms vind ik mezelf zo vermoeiend hahaha

  3. Leuk om te lezen! Ik heb ook meegedaan, al had ik daarvoor al wel mijn blog. Ik heb 27 doelen behaald… Plan was eerst om na die 1001 dagen een nieuwe lijst te maken, maar dat heb ik toch niet gedaan.

  4. Wat leuk zeg dat je dit tegenkwam. Ik wens je veel succes met je klavertje, ik heb er in geen jaren een gevonden (ook niet echt gezocht trouwens :p). Liefs.x

  5. Doet toch wel wat als je dat zo terug leest, lijkt me. Overigens heb ik nooit van dat soort lijstjes gemaakt. Best gek want ik ben dol op lijstjes!

  6. 101 doelen, dat zijn er nog al wat! Ik denk ook dat ik er niet 101 zou kunnen verzinnen. Toch leuk om dan terug te lezen dat er wel doelen behaald zijn!

Reacties zijn gesloten.