Noodgedwongen I…

Het is (eind maart en) al wat later op de avond als mijn telefoon gaat. Als ik zie dat het stal is schakelt mijn hartslag automatisch door naar de 6e versnelling. Er is iets met Poownie! Gaat er door mij heen. Terwijl ik hem nog geen uur eerder in blakende gezondheid heb achtergelaten. Met een iets te vrolijke stem neem ik het gesprek aan in de hoop het bericht enigszins te kunnen sturen. Na wat beleefdheden en de verzekering dat er echt niks met poownie aan de hand is zegt de staleigenaresse: “Laat ik maar direct met de deur in huis vallen! Per 1 mei trek ik de stekker eruit en stop ik met de pensionstalling!” SAY WHAT?!?!? “Stoppen? Stekker? Euh, hoe bedoel je!?” Is het enige onzinnige dat ik uit kan kramen.

Er volgden diverse redenen waarom ze tot deze keuze gekomen was. Haar stem klonk vlak alsof ze dit riedeltje al duizenden keren had doorgenomen. Zij heeft de tijd gehad om aan dit idee te wennen voor ze de knoop definitief door zou hakken. Voor mij was dit bericht zo plotseling en uit het niets. Alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg. Dit was wel het laatste dat ik verwacht had te vernemen. Hoewel het echt niet makkelijk was om tot deze beslissing te komen, vertelde ze, had ze een keus gemaakt. Na 15 jaar iedere dag intensief voor al die paarden gezorgd te hebben was het tijd om het roer om te gooien. Ze was nu bezig met een rondje “slecht nieuws gesprekken”.

De avond begon zo heerlijk rustig. Na het beëindigen van het gesprek was er niks meer over van dit vredige gevoel. Mijn hart ging nog steeds als een razende te keer. Ik moest dit nieuws met iemand delen. Ik belde mijn stalgenoot om met haar van gedachte te wisselen. Die was al net zo verbaasd over dit plotselinge bericht. We besloten beide een zoektocht te beginnen naar een nieuwe stal. Want we waren het over één ding eens. Onze paardjes, die al jaren als twee dikke vrienden door het leven gaan, wilden we liever niet nog een keer scheiden.

Nadat ik ook dit gesprek beëindigd had landde het bericht pas echt. Even heb ik als een klein kind mijn ogen uit mijn kop gejankt. Hoewel ik voor hetere vuren heb gestaan is dit toch een dingetje waar ik totaal geen rekening mee heb gehouden. Poownie zou hier blijven staan tot zijn pensioen en verder. Ja, onze oude dag zouden we samen slijten. Hier, op dit plekje, wat ik inmiddels als mijn 2e huis ben gaan zien. In de 2.5 jaar tijd dat ik hier sta ben ik van die paar hectare grond en zijn bewoners gaan houden. Ik heb het er naar mijn zin en voel mij er thuis. Net als Poownie, die na jaren weer een onderdeel van een kudde is geworden. Over vier weken zou dit allemaal over zijn…

Voor ons was er werk aan de winkel. Vind maar eens een stal waar je direct met twee paarden terecht kunt. Waar je net zo geweldig staat als nu, onder dezelfde condities, voor ongeveer dezelfde prijs. Oh en een beetje in de buurt zou ook niet verkeerd zijn. We stonden, ongewild, voor een uitdaging …

 

Wordt vervolgt….

***

21 gedachtes over “Noodgedwongen I…

  1. Jeetje zeg!
    Ik snap dat iemand het roer om wil gooien, maar vind eerlijk gezegd de termijn bijna schofterig kort.
    Sterkte joh…

  2. Och jeetje wat een ellende en wat kortdag. Heb je een contract daar? Dan is er een grote kans dan je niet per 1 mei eruit hoeft. Een maand is wel zo netjes. Ik snap dat de eigenaar ermee zit maar ze moet dit wel netjes afwerken. Sterkte!

    • Ja we hebben een contract waarbij 1 maand opzeg termijn van beide kanten in vermeld staat. Dit blog is later uitgekomen dan dat het nieuws ons verteld is. We hadden uiteindelijk iets meer dan een maand de tijd om iets anders te vinden.
      Dank je wel!!

  3. Bah, dat is inderdaad echt geen leuk nieuws! Ik wens jullie heel veel succes met de zoektocht hoor en hoop dat er iets moois uit de bus komt.

  4. He getsie, wat een naar nieuws zo ineens. Kan me voorstellen dat dit heeeeeeeeel rauw op jullie dak valt 😦
    Hopen dat jullie snel iets kunnen vinden voor de 2 maatjes 🙂

  5. Ik kan me zo goed voorstellen dat je hier van schrok en toch ff hebt gehuild. Ik zou precies zo hebben gereageerd denk ik. Hopelijk vind je gauw een fijne stal voor poownie

  6. jeetje ik kan me voorstellen dat je liever ander nieuws had gekregen. Helaas lopen dingen soms zo. Wie weet vind je straks wel een veel fijnere stal waar je paard ook dichtbij huis kan staan. Who knows 🙂

    • Jij hebt een glazen bol gebruikt 🙂 We hebben een nieuwe plek gevonden die inderdaad nog fijner is dan we al hadden en ook nog eens dichterbij huis 💞

  7. Pingback: Noodgedwongen II… | Deborah Hamar

  8. Wat heftig, zeg! Gelukkig zie ik bij de reacties dat jullie iets nog mooiers gevonden hebben. Ik ben benieuwd…

  9. Pingback: Een paar weken verder…  | Deborah Hamar

Reacties zijn gesloten.